Programy UE

17 lutego 2014

Podsumowanie III edycji gry miejskiej

III edycja gry miejskiej „Kryptonim Wolność” dobiegła końca. W tym roku gra cieszyła się jeszcze większą popularnością niż rok temu. Brało w niej udział blisko 250 osób z 32 drużyn. Miasto stało się jedną wielką planszą do gry, a uczestnicy poruszali się po ulicach miasta wykonując szereg misji. Kościan zmienił się w miasto powstańcze sprzed 95 lat. Podczas żywej lekcji historii, w przestrzeni miejskiej odtworzone zostały „małe zwycięstwa” skautów i uczczono pamięć bohaterów Powstania Wielkopolskiego.

Aby wziąć udział w grze utworzono rekrutację elektroniczną przez stronę internetową www.gramiejska.koscian.pl, gdzie należało zgłosić grupę 5 do 8 osób i wyznaczyć dowódcę - łącznika, grupa otrzymywała wtedy pierwsze instrukcje gry. Już od godziny 9 pierwsze grupy ruszyły na misje. Drużyny zgłaszały się w wyznaczonych punktach mobilizacyjnych (Urząd Miejski, Ratusz, Park Miejski), gdzie były wprowadzane w tajniki czekających ich tego dnia zadań. A nie było ich mało. Organizatorzy przewidzieli w tym roku 13 misji, które były rozprzestrzenione po całym mieście.

Wśród graczy nie było tylko i wyłącznie kościaniaków, przyjeżdżali także mieszkańcy innych miast i gmin ościennych. Gracze sukcesywnie rozsyłani byli do różnych punktów np. Komisja lekarska poborowa, Kwiaciarnia, czy na zdjęcie pamiątkowe do Ratusza. W leśnej scenerii w Parku Miejskim „skauci powstańcy” przechodzili szkolenia wojskowe (zbiórka, formowanie dwuszeregu i kolumny marszowej), przeszli szkolenie żołnierza w walce na bagnety z pozornikami. Dodatkową atrakcją w tym roku było minowanie mostu. Gracze także musieli wykazać się wiedzą z historii Kościana, rozwiązywali krzyżówkę, której hasło było wskazówką do dalszych działań. Uczestnicy oddawali także hołd bohaterom zapalając znicz przy kwaterze Obrońców Rzeczypospolitej. Jednym z ciekawszych i  najbardziej emocjonujących  dla graczy zadań była misja o nazwie Dezerter, która polegała na ukryciu go przed patrolem i przeprowadzeniu w wyznaczone miejsce. Dużym zaskoczeniem dla uczestników była misja o nazwie Jeniec. Odbywała się ona na terenie Wojewódzkiego Szpitala Neuropsychiatrycznego. Drużyny miały za zadanie pomóc w ucieczce francuskiemu Jeńcowi, który  wykorzystał do tego zjazd na linie po murach szpitala. Kulminacyjnym było zadanie pod kryptonimem Arsenał, polegające na odbiciu broni z Garnizonu niemieckiego, mieszczącego się w obecnym sanatorium. Należało przedostać się niezauważonym przez patrole niemieckie i wykraść broń i amunicję z jednego z budynków. Rozbrojenie Niemców bez użycia siły i jednego wystrzału, pozwoliło uzbroić powstańców w Kościanie i okolicy. Nieopodal na Placu Paderewskiego skauci składali symboliczny kwiat pod Pomnikiem Powstańców i oddawali cześć bohaterom. Nowością i pewnym zaskoczeniem dla graczy było szyfrowanie i nadawanie za pomocą telegrafu tajnych wiadomości. Wykorzystano w tym celu alfabet Morse’a.

W centrum miasta przechadzali się ludzie w stylizacjach sprzed blisko wieku. Natomiast na ul. Wrocławskiej oddziały niemieckie miały ustawioną wartownię i prowokacyjnie zatrzymywali mieszkańców. Na rynku można było zobaczyć także samochód pancerny będący wierną kopią wozu zdobytego przez 55 pułk Strzelców Wielkopolskich  podczas walk z bolszewikami w 1920 roku.

O 16.30 na kościańskim Rynku odbyło się zakończenie gry z podsumowaniem i rozdaniem nagród. Zwyciężyła drużyna „Przyczajone Kobry Kościan” pod dowództwem Pawła Linke wraz z: Alicją Lewandowską, Asią Kowalczyk, Szymonem Słomą i Kacprem Otto, II miejsce zajęła grupa R6P10/13 z Kościana natomiast III miejsce grupa o nazwie Grupa III z Oborzysk.

Gra Miejska pn." Kryptonim Wolność" została dofinansowana ze środków Fundacji BZWBK w ramach programu grantowego "Bank Ambitnej Młodzieży".
Autor zdjęć Krzysztof Szydłowski